Vårt inre ljus

Jag har börjat komma till en insikt. Det tar fortfarande emot att säga det med det känns som jag är ganska bra, rent av riktigt bra och när jag vågar vara det så blir andra i min omgivning det med.

En god vän som heter Helen sade så fint ”Ödmjukhet är för mig inte att så i ett hört och låta andra lysa. Utan att stå i mitten av rummet, lysa och låta andra det också.”

Jag kom att tänka på stjärnhimmelen om natten. Mörkret lyses upp av mängder av stjärnor som lyser tillsammans. Om man blickar ner på jorden från rymden på natten så är det också en hel del ljus. Tänk om de ljusen var människor. Människor som lyser tillsammans.

En sådan människa vill jag vara.

Vill du lysa med mig?

 

Johan Arnkil

Dipl Massagetereapeut

Dipl Mindfulnessinstruktör

www.oceanharmony.se

 

Ett andetag är allt som krävs

Det första vi gör när vi föds av att andas in, det sista vi gör i livet är alt andas ut. Varje andetag är som en livscykel. Över 70% av kroppens rening sker genom andningen, gifter lämnar kroppen och cellerna renas. Ofta byter vi bara 10% av luften i lungorna vid ett andetag. Blir vi stressade så andas vi i bröstet och skapar spänningar och känslor av olust. Andas vi djupt till strax nedanför naveln så fyller vi kroppen med energi, slappnar av, ger de inre organen lite massage. När vi är fullt medvetna i ett andetag så släpper tankarna och hjärnan får vila från de 60 000 tankar den ändå hinner med på en dag. När hjärnan vilar så får vi mer kontakt med kroppen och kan känna och uppleva mer av livet. Låt andningen bli din bästa kompis, njut av den och njut av livet!

 

Johan Arnkil

Dipl Massageterapeut (studerande Mindfulnessinstruktör)

www.oceanharmony.se

Andning, den viktigaste hälsofaktorn

Det pratas mycket om vad vi dricker och äter men inte så mycket om vad och hur vi andas. Vet du att andningen är den största enskilda faktorn som påverkar din hälsa?

En vanlig dag så får vi i oss ca 1 kg mat, 2 kg vätska och 30 kg luft. Ja, du läste rätt…30 kg luft. Inte så mättande kanske men VÄLDIGT stor volym.

Hur vi andas påverkar vår hälsa, det är faktiskt så att om man plockar ut en enskild faktor som påverkar vår hälsa allra mest så är det andningen och hur vi andas. De flesta av oss tänker inte på det, vi bara gör det. När vi är stressade så andas vi ofta i bröstet. När vi är lugnare så andas vi djupare och mer i magen. När vi andas ner i magen så får de inre organen lite massage och det parasympatiska nervsystemet aktiveras. Det är kopplat till en känsla av lugn och ro i kroppen. Man kan också om man vill andas genom vänster näsborre för att lugna kroppen och höger om man vill stimulera.

En lång utandning stimulerar det parasympatiska nervsystemet (lugnar kroppen) och har enligt forskning mycket goda hälsoeffekter. Bla så ökar koldioxiodhalten i blodet vilket stimulerar de röda blodkropparna att ta upp mer syre. Det finns tom manicker man kan ha i munnen som skapar ett motstånd vid utandning. Men istället för att köpa en sådan, de kostar en del, så kan du använda din inbyggda.

Genom att ta ett riktigt djupt andetag och sedan tänka dig att du andas ut genom bakre delen av svalget så stänger du de 2 främre struplocken och luften passerar ut långsammare. Detta har goda effekter på din hälsa och din energi.
Jag gjorde omedvetet detta vid ett hälsotest och testet gjordes om flera ggr pga misstänkt fel på apparaturen. Men sedan konstaterades att det troligen var så att min andning var så lugn, just då i alla fall, att apparaturen inte kunde mäta. Jag fick värden som tidigare inte uppmätts.

Detta kan ha ett samband med att jag jobbar som massör, därför det hävdas att både när man ger massage och får massage så lugnas andningen. Min erfarenhet efter att ha hållit på med massage i 11 år är att det stämmer.

Men det viktiga är vad du själv upplever. Jag vill uppmuntra dig att lyssna på din kropp och göra val du mår bra av och vara varsam med dig själv.

 

Johan Arnkil

Dipl Massageterapeut (Studerande Mindfulnessinstruktör)

www.oceanharmony.se

IMG_0117

Varför djupgående och avkopplande?

Jag kallar mina massagebehandlingar för Djupgående och Avkopplande Massage.

Många som varit på spa och haft en underbart avkopplande upplevelse säger att massagen var lite mesig, de hade önskat att de tog i lite mer. Men det var skönt och avkopplande i alla fall.

 

Har man varit hos en idrottsmassör så kan man ha fått en rejäl massage som känns i musklerna men kanske inte känner sig så avkopplad efteråt.

 

Dessa upplevelser kombinerar jag. Jag jobbar i lågt tempo och med intuition och känsla så lyssnar jag på vad din kropp behöver och kan ta emot. Det gör att jag kan gå djupt i musklerna med ett tryck anpassat för dig och ett tempo som får din kropp att sjunka i djup avslappning. Hos mig får du en behandling som känns både i kropp och sinne. Efteråt så känner du dig mjukare i kroppen och lugnare i sinnet. Mår riktigt gött helt enkelt.

 

Johan Arnkil

Dipl Massageterapeut

www.oceanharmony.se

 

facebook

Tips från massören

Filmtips
Jag minns ännu sommaren och den fantastiska kväll på väderöarna då denna bild togs.
Nu har dock hösten kommit igång på allvar och många har fullt upp med jobb, skola, skjutsa barn, träning mm
När den egna tiden minskar är det lätt att axlarna åker upp och spänningarna i kroppen ökar. För att undvika att besvär uppkommer i tex rygg, axlar och nacke så finns det en del man kan göra själv. Jag håller på och gör lite filmer med instruktioner och i detta brev presenterar jag en film för stretch av sätesmuskler och höftböjare. Det kan vara särskilt bra vid besvär i ländryggen eftersom orsaken ofta är korta muskler runt bäckenet. Klicka på länken så får du C

Friskvård
Har du friskvårdskuponger eller friskvårdscheckar kvar som du inte löst in och vill boka massage så passa på innan ruschen kommer igång i november. Du kan också lösa in dem i förskott och boka behandling längre fram.

Företagsmassage
Jag ger företagsmassage på 8 företag idag och det är mycket uppskattat. Besvär i rygg, axlar och nacke drabbas 80% av befolkningen av under livet och de beror i de allra flesta fall på muskelspänningar vilka lindras av regelbunden massage. Undersökningar visar på lindrade besvär i över 90% av fallen. Jag har också en hel del tips på vad man kan göra själv för att förebygga smärta.
Vill du veta mer om hur det skulle kunna se ut på just ditt företag så kontakta gärna mig.
Massage på arbetsplatsen är avdragsgillt sedan 2004.
Kanske känner du någon mer jag kan hjälpa?

Mindfulness
Jag började ovetandes redan år 1990 med det som idag blir allt vanligare och kallas Mindfulness, på svenska kan man säga Medveten närvaro i nuet, och det härstammar ur österländska läror och är egentligen inte nytt utan väl praktiserat under tusentals år.
Det var i samband med en livskris som jag började försöka att uppskatta och uppleva det som är här och nu.
I dagens samhälle är tempot högt och informationsflödet enormt vilket leder till att många är ständigt online utan pauser och tillräcklig återhämtning, detta kan leda till stressrelaterade besvär och sjukdomar. Som exempel så har sömnstörningar fördubblats i Sverige under 10 år och fyrdubblats i 16-25 års åldern. Svenskar sover faktiskt sämst i Europa, den EM-titeln kan vi vara utan.
Jag går under hösten och vintern en utbildning till Mindfulness-instruktör och vill du ha tips och hjälp med att uppleva mer närvaro och harmoni så är du välkommen att fråga mig.

På min facebooksida hittar du fler tips och där finns även möjlighet att prenumerera på tips-mail om du känner någon som du tror kan ha nytta av det.

https://www.facebook.com/Ocean.Harmony.Massage